KİRİŞ-KOLON BİRLEŞİM BÖLGESİ HASARI

Medeniyet Mühendisi · 5530

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Medeniyet Mühendisi

  • Admin
  • Yazar
  • *
    • İleti: 1991
    • +43/-2
    • Medeniyet Mühendisleri
KİRİŞ-KOLON BİRLEŞİM BÖLGESİ HASARI

Kolon-kiriş birleşim bölgesinde kolon donatılarına etriye konulmaması sonucu depremlerde özellikle dış aks ve
köşe kolonlarında boyuna donatı uzun bir aralıkta, 50-60 cm gibi etriyesiz olduğu için gelen düşey yük altında
hemen dışarıya doğru burkulmakta ve üzerindeki beton örtüyü çatlatmaktadır.
Öte yandan kiriş boyuna donatıları kolon-kiriş ek yerinde yeteri kadar ankraj edilmedikleri zaman kiriş donatıları
sıyrılmakta ve kiriş tam moment kapasitesine ulaşamadan uçlarından kırılıp mafsallı bir konuma gelmektedir.
Birleşim bölgesinde etriye konulmaması sonucu ek yerinde bindirilen kolon donatıları eğer uçları kancalı ise
yine betonu kırarak dışarıya doğru burkulmaktadır. Birleşim bölgesindeki betonun etriyelerle kısıtlanmamış
olması ve buna ek olarak birleşim bölgesinde fazla düşey yük de gelmiyorsa, ek yeri betonunda kesme çatlakları
oluşmakta; parçalanan ek yerindeki betondan kirişin boyuna donatıları kolayca sıyrılmaktadır.

Kiriş-kolon birleşim bölgesinde meydana gelen çatlama ve hasar, sistemin yatay yük taşıyıcılığını ve
rijitliğini doğrudan etkilediğinden, belirlenmesinde özen gösterilmelidir. Şekil 8.4.de böyle bir bölgedeki güç
tükenme biçimi gösterilmiştir. Uygun düzenlenmiş bir birleşim bölgesinde, kirişte plastik mafsal oluşumu
öngörüleceğinden Şekil 8.4.a.’da verilen türden bir güç tükenmesi beklenir ve bu suretle taşıyıcı sistemin
genel kararlılığı korunmuş olur. Şekil 8.4.b. ise zayıf kolon-kuvvetli kiriş durumuna karşı geldiği için arzu
edilmez. Birleşim bölgesinde oluşan çekme gerilmesi alanı sonucu oluşabilecek çatlak durumları Şekil
8.5.’de gösterilmiştir.

Bunların yanında, bölgede betonun ezilip kopması da bölgenin dayanımını önemli ölçüde azaltır. Bölgeden
geçen kiriş boyuna donatılarının aderansının çözülmesi, kalıcı şekil değiştirmelere sebep olması ve kesitin
dayanımını azaltması bakımından tehlikelidir. Birleşim bölgesinde etriyenin bulunmaması veya betonda
boşlukların bulunması, bu bölgenin dağılmasına sebep olur ki, bu durumda bölge mafsal durumuna gelerek
sistemin toptan göçmesine sebep olabilir.




Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor Üye Ol veya Giriş Yap


Çevrimdışı sema1903

  • Yeni Üye
  • *
    • İleti: 3
    • +0/-0
    • E-Posta
Yanıtla #1 : 12 Ekim 2015, 15:32:28
teşekkürler
« Son Düzenleme: 12 Ekim 2015, 15:54:00 Gönderen: Medeniyet Mühendisi »



Çevrimdışı osmanbayrak

  • Süper Moderatör
  • Yazar
  • *
    • İleti: 751
    • +25/-25
    • Cinsiyet: Bay
    • Fatih BAYRAK-İnşaat Mühendisi
Yanıtla #2 : 19 Kasım 2016, 13:55:02
Elinize sağlık
« Son Düzenleme: 19 Kasım 2016, 13:59:14 Gönderen: _osmanfatih »

Fatih BAYRAK (M. Sc.)
Istanbul Technical University - Structural Engineering (PhD.)

osmanfatihbayrak@gmail.com
Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor Üye Ol veya Giriş Yap