Keyifli Forumlar

Sorular sorun, Cevapları bulun ve Dünyanın dört bir yanındaki topluluğumuzla bağlantı kurun.

Etiketlendi: ,

  • AutoCAD Eğitim Seti

    Tarafından gönderildi Erhan Baytak açık 16 Ocak 2025, 15:25'de

    Bu eğitim seti Erhan Baytak tarafından hazırlanmıştır. Kaynak gösterilmek sureti ile paylaşımı yapılabilir.


    1. Bölüm: Giriş ve Temel Kavramlar

    1.1. AutoCAD Nedir ve Nerelerde Kullanılır?

    AutoCAD, Autodesk tarafından geliştirilmiş, mühendislik ve mimarlık alanlarında sıkça kullanılan bir bilgisayar destekli tasarım (CAD) programıdır.

    • Kullanım Alanları:
      • Mimarlık: Bina planları, kesitler, detay çizimleri.
      • İnşaat Mühendisliği: Yol, köprü, altyapı projeleri.
      • Makine Mühendisliği: Makine parçalarının teknik çizimleri.
      • Elektrik ve Mekanik: Şematik ve detaylı sistem çizimleri.

    AutoCAD, hem 2D (düzlemsel çizimler) hem de 3D (üç boyutlu modelleme) yapmanıza olanak tanır.

    1.2. AutoCAD Arayüzüne Genel Bakış

    AutoCAD’in arayüzünü tanımak başlangıç için çok önemlidir. İşte ana bileşenler:

    Arayüz Elemanları

    1. Menü Çubuğu (Ribbon):
      Çizim ve düzenleme araçlarının bulunduğu ana alan. Sekmeler halinde düzenlenmiştir (örneğin, Home, Insert, Annotate).

    2. Komut Satırı (Command Line):
      AutoCAD’in beyni! Buradan komutlar girilir ve program size adım adım yönlendirme yapar.

      • Örnek: “LINE” yazıp Enter’a basarsanız çizgi komutunu başlatırsınız.
    3. Çalışma Alanı (Drawing Area):
      Çiziminizi yaptığınız beyaz veya siyah alan.

    4. Durum Çubuğu (Status Bar):
      Alt kısımda yer alır ve çizim için önemli olan GRID, SNAP, ORTHO gibi ayarları içerir.

    5. Araç Çubukları (Toolbars):
      Çizim ve düzenleme araçlarına hızlı erişim sağlar.

    Klavye ve Fare Kullanımı

    • Klavye: Çoğu komut için kısa yollar kullanılır. Örneğin:
      • LINE komutu = “L” yaz + Enter.
    • Fare:
      • Sol Tık: Çizim ve seçim için.
      • Orta Tık (Scroll): Yakınlaştırma ve sürükleme.
      • Sağ Tık: Menü veya işlemi tamamlamak için.

    1.3. Temel Ayarlar ve Başlangıç

    Yeni Çizim Oluşturma

    1. File > New ya da “Ctrl + N” kombinasyonu ile yeni bir çizim başlatabilirsiniz.
    2. Şablon Seçimi (Template):
      • “acad.dwt” genellikle 2D çizimler için kullanılan temel şablondur.

    Birim Ayarları (UNITS Komutu)

    Birimleri çizimin başında ayarlamak önemlidir:

    1. Komut satırına UNITS yazıp Enter’a basın.
    2. Açılan pencereden:
      • Length Type: Decimal, Architectural, vb. (Genelde Decimal kullanılır).
      • Insertion Scale: Çizim ölçeğini seçin (örneğin, Metre veya Milimetre).

    GRID ve SNAP Ayarları

    • GRID: Çalışma alanınızda bir ızgara görünür. Çizim yaparken referans noktası sağlar.
    • SNAP: Çizimlerinizin belirli bir ızgaraya oturmasını sağlar.
      • GRID ve SNAP’ı durum çubuğundan açıp kapatabilirsiniz.

    Bu eğitim seti Erhan Baytak tarafından hazırlanmıştır. Kaynak gösterilmek sureti ile paylaşımı yapılabilir.

    Erhan Baytak cevap verdi 2 aylar, 1 hafta önce 1 Üye · 7 Yanıtlar
  • 7 Yanıtlar
  • Erhan Baytak

    Yönetici
    16 Ocak 2025, 15:30'de

    2. Bölüm: Temel Çizim Araçları

    AutoCAD’de temel çizim araçları, teknik çizimlerin temelini oluşturur. Bu araçları öğrenmek, çizim yaparken hızlı ve doğru çalışmanı sağlar. İşte detaylar:

    2.1. Çizgi Komutu (LINE)

    Çizgi komutu, çizimlerin temel taşıdır.

    Nasıl Kullanılır?

    1. Komut satırına LINE ya da kısayol olarak L yazıp Enter’a basın.
    2. Başlangıç noktasını belirlemek için fare ile bir yere tıklayın veya koordinat girin (örneğin, 0,0).
    3. İkinci noktayı belirleyin veya uzunluk yazın (örneğin, 50).
    4. Komut bitene kadar çizgi çizmeye devam edebilirsiniz. Bitirmek için Enter ya da Esc tuşuna basın.

    İpuçları:

    • Belirli bir açıda çizgi çizmek için:
      • Çizim sırasında < açısını yazabilirsiniz (örneğin: 50<45). Bu, 50 birim uzunluğunda 45 derece açılı bir çizgi çizer.
    • Ortho Modu (F8 tuşu): Çizgileri yalnızca yatay veya dikey olarak çizer.

    2.2. Daire (CIRCLE) ve Yay (ARC) Çizme

    Daire Çizme (CIRCLE)

    Daire çizmek için farklı yöntemler kullanabilirsiniz:

    1. Komut satırına CIRCLE ya da C yazıp Enter’a basın.
    2. Aşağıdaki yöntemlerden birini seçin:
      • Merkez + Yarıçap: Merkez noktasını tıklayın, ardından yarıçapı girin.
      • Merkez + Çap: D yazıp çapı girin (örneğin, 100).
      • 2 Nokta (2P): Dairenin iki uç noktasını belirleyerek çizersiniz.
      • 3 Nokta (3P): Dairenin üzerinden geçen üç noktayı seçerek çizersiniz.

    Yay Çizme (ARC)

    Yay çizmek için aşağıdaki yöntemler kullanılabilir:

    1. Komut satırına ARC ya da A yazıp Enter’a basın.
    2. Başlangıç, bitiş ve bir ara nokta belirleyin.
    3. Alternatif olarak, merkez noktasını ve yarıçapı kullanabilirsiniz.

    2.3. Dikdörtgen (RECTANGLE) ve Çokgen (POLYGON)

    Dikdörtgen Çizme (RECTANGLE)

    1. Komut satırına RECTANGLE ya da REC yazıp Enter’a basın.
    2. Bir köşe noktası tıklayın.
    3. Diğer köşe noktası için koordinat girin veya fare ile sürükleyin.
    4. Örneğin, @100,50 yazarsanız, 100 birim genişliğinde ve 50 birim yüksekliğinde bir dikdörtgen çizersiniz.

    Çokgen Çizme (POLYGON)

    1. Komut satırına POLYGON ya da POL yazıp Enter’a basın.
    2. Kenar sayısını girin (örneğin, 6).
    3. Çokgenin merkezini seçin.
    4. İç teğet (Inscribed) veya dış teğet (Circumscribed) seçimini yapın.
    5. Yarıçapı belirleyin.

    2.4. Ölçü Birimlerini Ayarlama ve Doğru Çizim

    GRID ve SNAP Kullanımı

    • GRID: Çizim alanında ızgaraları görmenizi sağlar. Durum çubuğundaki GRID simgesine tıklayarak aktif edebilirsiniz.
    • SNAP: Çizim yaparken fare hareketlerini ızgaraya kilitler. Daha hassas çizimler için idealdir. SNAP’i aktif etmek için durum çubuğundaki SNAP simgesine tıklayın.

    Dinamik Giriş (Dynamic Input)

    • Dinamik giriş, komut satırındaki bilgileri fare ile birlikte gösterir. Durum çubuğundan aktif edebilirsiniz.

    Koordinat Girişi

    AutoCAD’de nokta belirlerken koordinat kullanabilirsiniz:

    • Mutlak Koordinatlar: Çizim alanının başlangıç noktasına göre (örneğin, 10,20).
    • Bağıl Koordinatlar: Son noktaya göre (@50,30).

    Pratik Uygulama

    Uygulama 1: Basit Geometrik Şekil Çizimi

    1. Bir kare çizin (örneğin, 50×50 birim).
    2. İçine bir daire yerleştirin (yarıçap: 25 birim).
    3. Dairenin ortasından bir yay çizin.

    Uygulama 2: Basit Bir Plan Başlangıcı

    1. Dikdörtgen bir alan (örneğin, 100×70 birim) çizin.
    2. İçine birkaç bölme yaparak oda tasarımı oluşturun.

    Bu eğitim seti Erhan Baytak tarafından hazırlanmıştır. Kaynak gösterilmek sureti ile paylaşımı yapılabilir.

  • Erhan Baytak

    Yönetici
    16 Ocak 2025, 15:33'de

    3. Bölüm: Nesne Düzenleme Araçları

    Nesne düzenleme araçları, çizim üzerinde değişiklik yapmanı sağlar. Çizimleri taşımak, kopyalamak, kesmek ve döndürmek gibi işlemleri bu araçlarla gerçekleştirebilirsin.

    3.1. Taşıma (MOVE) ve Kopyalama (COPY)

    MOVE (Taşıma)

    • Kullanım Amacı: Çizim nesnelerini bir yerden başka bir yere taşır.
    • Nasıl Kullanılır?
      1. Komut satırına MOVE ya da M yazıp Enter’a basın.
      2. Taşımak istediğiniz nesneleri seçin ve Enter’a basın.
      3. Başlangıç noktası seçin ve fare ile sürükleyerek veya koordinat girerek yeni bir nokta belirleyin.

    COPY (Kopyalama)

    • Kullanım Amacı: Seçilen nesneleri kopyalar.
    • Nasıl Kullanılır?
      1. Komut satırına COPY ya da CO yazıp Enter’a basın.
      2. Kopyalanacak nesneleri seçin ve Enter’a basın.
      3. Bir başlangıç noktası belirleyin.
      4. Fare ile kopyayı yerleştirin veya mesafe girerek yeni konum belirleyin.

    3.2. Döndürme (ROTATE) ve Aynalama (MIRROR)

    ROTATE (Döndürme)

    • Kullanım Amacı: Seçilen nesneleri belirli bir açıyla döndürür.
    • Nasıl Kullanılır?
      1. Komut satırına ROTATE ya da RO yazıp Enter’a basın.
      2. Döndürülecek nesneleri seçin ve Enter’a basın.
      3. Döndürme merkezi olarak bir nokta seçin.
      4. Açı girin (örneğin, 90) ya da fare ile döndürün.

    MIRROR (Aynalama)

    • Kullanım Amacı: Nesneleri bir eksene göre simetrik olarak yansıtır.
    • Nasıl Kullanılır?
      1. Komut satırına MIRROR ya da MI yazıp Enter’a basın.
      2. Aynalanacak nesneleri seçin ve Enter’a basın.
      3. Aynalama ekseni için iki nokta belirleyin.
      4. Aynalanan nesnenin kopyalanıp kopyalanmayacağını seçin (Yes/No).

    3.3. Kesme (TRIM) ve Uzatma (EXTEND)

    TRIM (Kesme)

    • Kullanım Amacı: Belirli sınırlar içinde kalan çizimleri kırpar.
    • Nasıl Kullanılır?
      1. Komut satırına TRIM ya da TR yazıp Enter’a basın.
      2. Kesim sınırlarını seçin ve Enter’a basın.
      3. Kesmek istediğiniz çizimi tıklayın.

    EXTEND (Uzatma)

    • Kullanım Amacı: Nesneleri belirli bir sınır çizgisine kadar uzatır.
    • Nasıl Kullanılır?
      1. Komut satırına EXTEND ya da EX yazıp Enter’a basın.
      2. Uzatma sınırlarını seçin ve Enter’a basın.
      3. Uzatılacak çizgiyi tıklayın.

    3.4. Köşe Yuvarlama ve Pah Kırma (FILLET ve CHAMFER)

    FILLET (Köşe Yuvarlama)

    • Kullanım Amacı: İki nesne arasındaki köşeyi yuvarlar.
    • Nasıl Kullanılır?
      1. Komut satırına FILLET ya da F yazıp Enter’a basın.
      2. Yarıçapı ayarlamak için R yazıp Enter’a basın ve bir yarıçap girin.
      3. Yuvarlamak istediğiniz iki nesneyi tıklayın.

    CHAMFER (Pah Kırma)

    • Kullanım Amacı: İki çizgi arasındaki köşeyi düz bir şekilde keser.
    • Nasıl Kullanılır?
      1. Komut satırına CHAMFER ya da CHA yazıp Enter’a basın.
      2. Birinci ve ikinci mesafeleri ayarlamak için D yazıp mesafeleri girin.
      3. Pah kırmak istediğiniz iki nesneyi tıklayın.

    Pratik Uygulama

    Uygulama 1: Basit Düzenlemeler

    1. Bir dikdörtgen çiz ve TRIM ile bir kenarını kes.
    2. Aynı dikdörtgenin diğer kenarını EXTEND ile uzat.
    3. Köşeyi FILLET ile yuvarla.

    Uygulama 2: Simetrik Şekil

    1. Basit bir çizim yap (örneğin, bir üçgen).
    2. Çizimi MIRROR komutuyla yatay eksene göre simetrik hale getir.


    Bu eğitim seti Erhan Baytak tarafından hazırlanmıştır. Kaynak gösterilmek sureti ile paylaşımı yapılabilir.

  • Erhan Baytak

    Yönetici
    16 Ocak 2025, 15:35'de

    4. Bölüm: Çizim Yönetimi ve Katmanlar

    AutoCAD’de katmanlar (Layers), çizimleri düzenlemek, görünürlüğü kontrol etmek ve farklı elemanları gruplamak için kullanılır. İyi bir katman yönetimi, karmaşık projelerde hayat kurtarır.

    4.1. Katman (Layer) Kullanımı

    Katman Nedir?

    • Katmanlar, çizim elemanlarını organize etmek için kullanılır.
    • Her katman, farklı bir renk, çizgi tipi ve çizgi kalınlığı gibi özellikler barındırabilir.

    Yeni Katman Oluşturma

    1. Layer Properties Manager’ı Açın:

      • Durum çubuğundaki Layers simgesine tıklayın veya LA yazıp Enter’a basın.
    2. Yeni Katman Ekleme:

      • Açılan pencerede, üstteki New Layer simgesine tıklayın.
      • Katmanınıza bir isim verin (örneğin, “Duvarlar” veya “Kapılar”).
    3. Katman Özelliklerini Belirleme:

      • Renk: Katmana bir renk atayın. Renk, çizim sırasında elemanları ayırt etmeyi kolaylaştırır.
      • Çizgi Tipi: Düz, kesik veya noktalı çizgiler seçebilirsiniz. Yeni bir çizgi tipi eklemek için Load seçeneğini kullanın.
      • Çizgi Kalınlığı: Çizimlerin baskıdaki görünümünü kontrol eder.

    Katmanları Çizimlere Uygulama

    1. Bir nesneyi seçin.
    2. Üst menüdeki Layer sekmesinden istediğiniz katmanı atayın.
    3. Artık o nesne, seçtiğiniz katman özelliklerini taşır.

    4.2. Katman Yönetimi

    Katman Görünürlüğünü Kontrol Etmek

    • Görünürlük (On/Off): Bir katmanı gizlemek için göz simgesine tıklayın.
    • Kilitleme (Lock/Unlock): Kilitli katmanlar düzenlenemez, ancak görünür kalır.
    • Dondurma (Freeze/Thaw): Katmanı tamamen devre dışı bırakır. Karmaşık çizimlerde performansı artırmak için kullanılır.

    Katman Filtreleri

    • Çok sayıda katman olduğunda, filtrelerle belirli katmanları listeleyebilirsiniz. Örneğin, sadece “Duvarlar” ve “Kapılar” içeren katmanları göstermek.

    4.3. Ölçeklendirme ve Çizgi Tipi Ayarları

    Çizgi Tipi Ayarları

    1. Çizim sırasında kesik veya noktalı çizgilerin görünür olmadığını fark edersen, çizgi tipi ölçeğini ayarlamalısın.
      • Komut satırına LTSCALE yaz ve Enter’a bas.
      • Bir ölçek değeri gir (örneğin, 1, 10 veya 0.5).

    Farklı Çizim Elemanlarına Çizgi Tipi Atama

    1. Layer Properties Manager içinden her katman için farklı bir çizgi tipi seçebilirsin.
    2. Örneğin, “Elektrik Tesisatı” katmanına kesik bir çizgi tipi atayarak farklı bir görünüm oluşturabilirsin.

    Pratik Uygulama

    Uygulama 1: Katmanlarla Bir Plan Çizimi

    1. Katmanlar Oluşturun:

      • “Duvarlar” (siyah renk).
      • “Kapılar” (mavi renk).
      • “Pencere” (yeşil renk).
    2. Her elemanı doğru katmana yerleştirerek basit bir oda planı çizin.

    Uygulama 2: Katman Görünürlüğü ile Çalışma

    1. Çizim alanını karışıklık olmadan düzenlemek için bazı katmanları dondurun (örneğin, sadece “Duvarlar” katmanını görünür bırakın).
  • Erhan Baytak

    Yönetici
    16 Ocak 2025, 15:36'de

    5. Bölüm: Ölçülendirme ve Notlandırma

    5.1. Ölçü Çizgileri Eklemek (DIMENSION)Temel Ölçülendirme Komutu (DIM)

    1. Komut satırına DIM yazıp Enter’a basın.
    2. Ölçülendirmek istediğiniz iki nokta arasını seçin.
    3. Ölçü çizgisi otomatik olarak eklenir ve boyut görüntülenir.

    Ölçülendirme Türleri

    • Linear (Doğrusal): Yatay veya dikey ölçüler için.
      • Komut: DIM ya da DLI.
      • İki uç noktayı seçin, ölçü çizgisini sürükleyerek yerleştirin.
    • Aligned (Hizalı): Eğik bir çizginin boyutunu ölçmek için.
      • Komut: DAL.
      • İki uç noktayı seçin.
    • Angular (Açısal): İki çizgi arasındaki açıyı ölçmek için.
      • Komut: DAN.
      • Ölçülendirmek istediğiniz çizgileri seçin.
    • Radius (Yarıçap): Daire veya yayların yarıçapını ölçmek için.
      • Komut: DRA.
      • Bir daire veya yayı seçin.
    • Diameter (Çap): Dairelerin çapını ölçmek için.
      • Komut: DDI.
      • Bir daire seçin.

    5.2. Metin (TEXT) ve Yazı Tipi Ayarları

    Basit Metin (SINGLE LINE TEXT)

    1. Komut satırına TEXT yazıp Enter’a basın.
    2. İlk noktayı seçin (metnin başlangıç noktası).
    3. Yazı yüksekliğini girin (örneğin, 2.5).
    4. Yazmak istediğiniz metni yazın ve Enter’a basın.

    Çok Satırlı Metin (MULTILINE TEXT)

    1. Komut satırına MTEXT yazıp Enter’a basın.
    2. Bir metin kutusu oluşturmak için iki nokta seçin.
    3. Metni yazın ve özelliklerini düzenleyin (yazı tipi, hizalama vb.).

    Yazı Stili Ayarları

    1. Komut satırına STYLE yazıp Enter’a basın.
    2. Yeni bir yazı stili oluşturun veya mevcut bir stili düzenleyin.
      • Yazı tipi seçimi (örneğin, Arial, Times New Roman).
      • Yazı eğimi veya kalınlığı.

    5.3. Notlandırma ve Açıklama Ekleme

    Lider Çizgileri (LEADER veya MULTILEADER)

    • Lider çizgileri, bir nesneyi açıklamak için kullanılır (örneğin, bir oda numarası veya açıklama).
    1. Komut satırına LEADER ya da MLEADER yazıp Enter’a basın.
    2. Başlangıç noktasını seçin (okun ucu).
    3. Açıklamanın yerleştirileceği yeri tıklayın.
    4. Açıklama metnini yazın ve Enter’a basın.

    Balon Etiketi Eklemek

    1. MLEADER ile bir lider oluşturun.
    2. Balon şeklini seçmek için stil ayarlarını düzenleyin.

    Ölçülendirme ve Notlandırma Ayarları

    DIMSTYLE ile Ölçü Stili Ayarları

    1. Komut satırına DIMSTYLE yazıp Enter’a basın.
    2. Modify seçeneğini tıklayarak mevcut bir stili düzenleyin veya New ile yeni bir stil oluşturun.
      • Yazı boyutu, ok tipi, çizgi uzunluğu gibi özellikleri ayarlayın.

    Ölçülendirme Ölçeği

    • Eğer ölçüler çok büyük veya küçük görünüyorsa:
      1. Komut satırına DIMSCALE yazıp Enter’a basın.
      2. Bir ölçek değeri girin (örneğin, 1, 10, 0.5).

    Pratik Uygulama

    Uygulama 1: Basit Ölçülendirme

    1. Bir dikdörtgen çiz (örneğin, 100×50 birim).
    2. DIM komutuyla kenarlarının ölçülerini ekle.

    Uygulama 2: Açıklama ve Notlandırma

    1. Dikdörtgenin içine bir daire ekle (örneğin, yarıçap 20 birim).
    2. DRA ile dairenin yarıçapını ölç.
    3. MTEXT kullanarak çizime bir başlık ekle (örneğin, “Basit Plan”).

    Uygulama 3: Lider Çizgisi ile Açıklama

    1. Dikdörtgenin bir kenarına MLEADER ile “Kapı Genişliği: 100 birim” yaz.
    2. Lider çizgisinin okun ucunu dikdörtgenin kenarına yerleştir.
  • Erhan Baytak

    Yönetici
    16 Ocak 2025, 15:37'de

    6. Bölüm: İleri Düzey Çizim Teknikleri

    6.1. Bloklar (BLOCK)

    Blok Nedir?

    Bloklar, bir veya birden fazla nesnenin bir araya getirilip tekrar kullanılabilen bir grup haline getirilmesidir.

    • Avantajları:
      • Çizimde tutarlılık sağlar.
      • Zaman kazandırır.
      • Dosya boyutunu azaltır.

    Blok Oluşturma (BLOCK)

    1. Komut satırına BLOCK yazıp Enter’a basın.
    2. Block Definition penceresi açılır:
      • Name: Bloğunuza bir isim verin (örneğin, “Kapı”).
      • Base Point: Blok yerleştirildiğinde referans alınacak noktayı seçin.
      • Objects: Bloğa dahil edilecek nesneleri seçin.
    3. OK butonuna basarak bloğu oluşturun.

    Blok Yerleştirme (INSERT)

    1. Komut satırına INSERT yazıp Enter’a basın.
    2. Listeden istediğiniz bloğu seçin.
    3. Çizimde bloğun yerleştirileceği yeri belirleyin.

    Blok Düzenleme (BEDIT veya REFEDIT)

    1. Komut satırına BEDIT yazıp düzenlemek istediğiniz bloğun ismini seçin.
    2. Düzenlemeyi yaptıktan sonra Close Block Editor ile çıkış yapın.

    6.2. Harici Referanslar (XREF)

    XREF Nedir?

    Harici referanslar, başka bir çizimi mevcut projeye bağlamanızı sağlar. Bu yöntem, ekip çalışmasında çizimleri bölmek ve yönetmek için idealdir.

    XREF Kullanımı

    1. Komut satırına XREF yazıp Enter’a basın.
    2. Attach DWG seçeneğiyle bir AutoCAD dosyasını ekleyin.
    3. Çizimde referansın yerleştirileceği noktayı belirleyin.

    XREF Avantajları

    • Dosya boyutunu artırmadan diğer çizimlere erişim sağlar.
    • Güncelleme yapıldığında referans dosya otomatik olarak güncellenir.

    6.3. Dinamik Bloklar

    Dinamik Blok Nedir?

    Dinamik bloklar, birden fazla varyasyonu barındırabilen bloklardır. Örneğin, farklı boyutlarda bir kapı bloğu.

    • Özellikler: Ölçeklenebilir, döndürülebilir ve parametrelerle kontrol edilebilir.

    Dinamik Blok Oluşturma

    1. Bir blok oluşturduktan sonra BEDIT ile düzenleme ekranını açın.
    2. Parameters sekmesinden parametreler ekleyin (örneğin, uzunluk, döndürme).
    3. Actions sekmesinden bu parametrelere aksiyonlar atayın (örneğin, ölçekleme veya uzatma).
    4. Blok düzenlemeyi tamamlayıp kaydedin.

    6.4. Parametrik Çizim

    Parametrik Çizim Nedir?

    Parametrik çizim, nesneler arasındaki ilişkileri ve kısıtlamaları tanımlamanızı sağlar. Örneğin, iki çizginin her zaman dik olmasını isteyebilirsiniz.

    Parametrik Kısıtlamalar

    • Geometrik Kısıtlamalar: Çizgiler arasındaki açısal veya doğrusal ilişkiyi belirler.
      • Örnek: İki çizgiyi dik yapmak için PERPENDICULAR kısıtlaması.
    • Boyutsal Kısıtlamalar: Uzunluk ve açı gibi ölçüleri sabitler.
      • Örnek: Bir çizginin uzunluğunu sabitlemek için DIMCONSTRAINT.

    Kısıtlamaları Uygulama

    1. Parametric sekmesinden Geometric veya Dimensional kısıtlamaları seçin.
    2. Uygulamak istediğiniz nesneleri tıklayın.

    6.5. Gradyanlar ve Çizim Doldurma

    Hatch (Doldurma)

    • Hatch, bir alanı desen veya renk ile doldurur.
    1. Komut satırına HATCH yazıp Enter’a basın.
    2. Boundary Selection ile doldurulacak alanı seçin.
    3. Deseni, ölçeği ve rengi belirleyip işlemi tamamlayın.

    Gradyan Renkler

    1. Komut satırına HATCH yazıp Enter’a basın.
    2. Gradient seçeneğini kullanarak renk geçişi ekleyin.
    3. Gradyan yönünü ve renklerini ayarlayın.

    Pratik Uygulama

    Uygulama 1: Kapı Bloku

    1. Bir dikdörtgen ve bir yay çizerek kapı bloğu oluştur.
    2. Dinamik blok yaparak kapının genişliğini ayarlanabilir hale getir.

    Uygulama 2: XREF ile Proje Yönetimi

    1. Bir temel plan çizimi oluştur.
    2. Aynı çizimde harici bir XREF ekleyerek başka bir kat planı bağla.

    Uygulama 3: Parametrik Çizim

    1. Bir dikdörtgen çiz ve köşelerinin her zaman dik olmasını sağla.
    2. Uzunluğunu değiştirdiğinde en-boy oranını koruyacak şekilde parametrik kısıtlamalar ekle.
  • Erhan Baytak

    Yönetici
    16 Ocak 2025, 15:38'de

    7. Bölüm: Çıktı ve Baskı Ayarları

    7.1. Çizimlerin PDF Olarak Alınması

    PDF Çıktısı Alma

    1. Plot Komutunu Kullanma:

      • Komut satırına PLOT ya da CTRL + P yazıp Enter’a basın.
      • Açılan Plot penceresinden şu ayarları yap:
        • Printer/Plotter: “DWG to PDF” seçeneğini seç.
        • Paper Size: Kağıt boyutunu belirle (örneğin, A4 veya A3).
        • Plot Area: Çıktıya dahil edilecek alanı seç.
          • Window seçeneğini işaretleyip çizimde istediğin alanı belirleyebilirsin.
        • Plot Scale: Çizimin ölçeğini ayarla (örneğin, 1:1 veya 1:100).
    2. Önizleme Yapma:

      • Preview tuşuna tıklayarak çıktıdan önce çizimin nasıl görüneceğini kontrol et.
    3. PDF Olarak Kaydetme:

      • OK tuşuna basarak kaydetmek istediğin yeri seç ve PDF dosyasını oluştur.

    7.2. Çizimlerin Baskıya Hazırlanması

    Kağıt Alanları (Layout) Kullanımı

    AutoCAD’de çizimleri düzenlemek ve baskıya hazırlamak için Layout sekmesi kullanılır.

    1. Model ve Layout Arasındaki Fark:

      • Model: Çizimlerin yapıldığı ana alan.
      • Layout: Çizimlerin baskı için düzenlendiği alan.
    2. Layout Üzerinde Çalışma:

      • Çizim alanının kenarındaki Layout 1 veya Layout 2 sekmesine geç.
      • Kağıt boyutunu ayarlamak için sağ tıklayıp Page Setup Manager seçeneğini seç.
        • Modify diyerek kağıt boyutunu ve yazıcıyı belirle.

    Viewport (Görünüm Penceresi) Oluşturma

    1. Komut satırına MV (Make Viewport) yazıp Enter’a bas.
    2. Layout üzerinde bir dikdörtgen çizerek görünüm penceresini oluştur.
    3. Görünüm penceresinin içinde çizimin ölçeğini ayarla:
      • Pencereye tıkla, ardından komut satırına istediğin ölçeği yaz (örneğin, 1/100XP).

    7.3. Renkli veya Siyah-Beyaz Baskı Ayarları

    CTB Dosyası Kullanımı

    Baskıda renkleri ve çizgi kalınlıklarını kontrol etmek için CTB dosyaları kullanılır.

    1. Plot penceresinde Plot Style Table (CTB) kısmından bir stil seç (örneğin, “monochrome.ctb” siyah-beyaz çıktı alır).
    2. Edit diyerek renklerin hangi kalınlıkta veya tipte çizileceğini düzenleyebilirsin.

    Monochrome Baskı

    • Çizimin renkli olsa bile siyah-beyaz çıktı almak için monochrome.ctb seçeneğini seç.
    • Eğer siyah-beyaz görünmüyorsa, katmanların rengini kontrol et.

    7.4. Ölçek ve Baskı Doğruluğu

    Plot Scale Ayarları

    1. Çizimlerin doğru boyutta basılması için Plot Scale ayarını düzenle.
      • Eğer çizim kağıda tam oturmuyorsa:
        • Fit to Paper seçeneğini işaretleyebilirsin.
        • Ancak kesin bir ölçek istersen (örneğin, 1:100), bunu manuel olarak gir.

    Baskı Alanını Belirleme

    1. Plot penceresindeki Plot Area kısmından bir seçenek seç:
      • Display: Ekranda görünen alanı basar.
      • Window: Belirlediğin alanı basar.
      • Extents: Çizimdeki tüm nesneleri basar.

    Pratik Uygulama

    Uygulama 1: PDF Çıktısı Alma

    1. Çiziminizi Model alanında tamamlayın.
    2. PLOT komutunu kullanarak PDF çıktısı alın.
    3. Çıktının ölçeğini 1:100 olarak ayarlayın.

    Uygulama 2: Layout ve Viewport Kullanımı

    1. Layout 1 sekmesine geçin.
    2. Kağıt boyutunu A3 olarak ayarlayın.
    3. Bir Viewport oluşturup çiziminizi 1:50 ölçeğinde yerleştirin.

    Uygulama 3: Monochrome Baskı

    1. Çiziminizde farklı renklerde katmanlar kullanın.
    2. Monochrome CTB dosyasını seçerek siyah-beyaz çıktı alın.
  • Erhan Baytak

    Yönetici
    16 Ocak 2025, 15:39'de

    8. Bölüm: Proje Uygulamaları

    Bu bölümde AutoCAD’in temel ve ileri düzey özelliklerini bir araya getirerek gerçek projeler üzerinde çalışmayı öğreniyoruz. Farklı projelerle ilgili üç örnek yapacağız.

    8.1. Basit Bir Plan Çizimi

    Proje: 2D Oda Planı

    1. Oda Boyutları:

      • Bir dikdörtgen oluşturun: RECTANGLE komutunu kullanarak 500×400 birimlik bir dikdörtgen çizin (örneğin, 5m x 4m).
    2. Duvarlar:

      • OFFSET komutunu kullanarak dış duvarı 10 birim içeriye doğru ofsetleyin. Bu, duvar kalınlığını temsil edecek.
    3. Kapı ve Pencereler:

      • Kapı: Dikdörtgenin bir kenarını TRIM komutuyla kesin ve kapıyı temsil edecek bir yay ekleyin.
      • Pencere: Dış duvara paralel olarak birkaç kesik çizgi ekleyerek pencereyi gösterin.
    4. Katman Yönetimi:

      • “Duvarlar”, “Kapılar”, “Pencereler” gibi katmanlar oluşturun. Her elemanı doğru katmana yerleştirin.
    5. Ölçülendirme:

      • DIM komutunu kullanarak oda boyutlarını ölçülendirin (örneğin, 500×400).

    8.2. Yapısal Bir Kesit Çizimi

    Proje: Kolon ve Kiriş Kesiti

    1. Kolon Çizimi:

      • RECTANGLE komutunu kullanarak 30×30 birimlik (örneğin, 30 cm x 30 cm) bir kolon çizin.
      • Kolonu HATCH komutuyla tarayın (örneğin, beton deseni seçin).
    2. Kiriş Çizimi:

      • Kolonun üstüne LINE komutuyla yatay bir çizgi çizin ve OFFSET komutunu kullanarak 50 birim yukarıya kiriş kalınlığını ekleyin.
    3. Donatı Çizimi:

      • Kirişin içine CIRCLE komutuyla çapı 5 birim olan birkaç daire ekleyerek demir donatıları gösterin.
    4. Notlandırma:

      • MTEXT kullanarak kesiti açıklayan notlar ekleyin (örneğin, “C30 Beton”, “Ø16 Donatı”).

    8.3. 3D Çizime Giriş (Opsiyonel)

    Proje: Basit Bir Küp Çizimi

    1. Küp Çizimi:

      • Komut satırına BOX yazın ve bir küp oluşturun (örneğin, 100x100x100 birim).
    2. 3D Döndürme ve Görüntüleme:

      • ORBIT komutunu kullanarak küpün farklı açılardan görünümünü kontrol edin.
    3. Malzeme ve Render:

      • MATERIAL komutuyla küpe beton veya cam gibi bir malzeme ekleyin.
      • RENDER komutunu kullanarak modelin görselini oluşturun.

    Proje Yönetimi ve Çıktı

    1. XREF Kullanarak Çizimleri Birleştirme:

      • Oda planı ve kolon kesitini ayrı dosyalar olarak kaydedin.
      • Yeni bir dosya açarak her iki dosyayı XREF komutuyla bağlayın.
    2. PDF Çıktısı:

      • Çizimlerin ölçeğini kontrol edin (örneğin, 1:50) ve PLOT komutuyla çıktısını alın.

Yanıtlamak için giriş yapın.